HSC English First Paper | Unit: 1, Lesson: 3 | People or Institutions Making History | Two Women - Exam Cares

ফ্রী গাইড

HSC English First Paper | Unit: 1, Lesson: 3 | People or Institutions Making History | Two Women

1. Read the following text on two women of extraordinary achievements and answer the questions that follow:

Valentina Tereshkova (born on 6 March 1937)
HSC English First Paper | Unit: 1, Lesson: 3 | People or Institutions Making History | Two Women
Valentina Tereshkova was born in the village Maslennikovo, Tutayevsky District, in Central Russia. Tereshkova's father was a tractor driver and her mother worked in a textile plant. Tereshkova began school in 1945 at the age of eight, but left school in 1953 and continued her education through distance Learning. She became interested in parachuting from a young age, and trained in skydiving at the local Aeroclub, making her first jump at age 22 on 21 May 1959. At that time she was employed as a textile worker in a local factory. It was her expertise in skydiving that led to her selection as a cosmonaut.

অনুবাদঃ ভ্যালেন্টিনা তেরেশকোভা (জন্ম ৬ মার্চ ১৯৩৭)
ভ্যালেন্টিনা তেরেশকোভা মধ্য রাশিয়ার তুতায়েভস্কি জেলার মাসলেনিকোভো গ্রামে জন্মগ্রহণ করেন। তেরেশকোভার বাবা ছিলেন একজন ট্রাক্টর চালক এবং তার মা একটি টেক্সটাইল কারখানায় কাজ করতেন। তেরেশকোভা 1945 সালে আট বছর বয়সে স্কুল শুরু করেন, কিন্তু ১৯৫৩ সালে স্কুল ছেড়ে দেন এবং দূরশিক্ষণের মাধ্যমে তার শিক্ষা চালিয়ে যান। তিনি অল্প বয়স থেকেই প্যারাশুটিংয়ে আগ্রহী হয়ে ওঠেন এবং স্থানীয় অ্যারোক্লাবে স্কাইডাইভিংয়ে প্রশিক্ষণ নেন, ২১ মে ১৯৫৯ সালে ২২ বছর বয়সে প্রথম লাফ দেন। সেই সময়ে তিনি একটি স্থানীয় কারখানায় টেক্সটাইল কর্মী হিসাবে নিযুক্ত ছিলেন। স্কাইডাইভিংয়ে তার দক্ষতাই তাকে মহাকাশচারী হিসেবে বেছে নিয়েছিল।

After the flight of Yuri Gagarin (the first human being to travel to outer space in 1961), the Soviet Union decided to send a woman in space. On 16 February 1962, "proletaria" Valentina Tereshkova was selected for this project from among more than four hundred applicants. Tereshkova had to undergo a series of training that included weightless flights, isolation tests, centrifuge tests, rocket theory, spacecraft engineering, 120 parachute jumps and pilot training in MiG-15UTI jet fighters.

অনুবাদঃ ইউরি গ্যাগারিন (১৯৬১ সালে মহাকাশে ভ্রমণকারী প্রথম মানুষ) এর উড্ডয়নের পর সোভিয়েত ইউনিয়ন একজন মহিলাকে মহাকাশে পাঠানোর সিদ্ধান্ত নেয়। ১৬ ফেব্রুয়ারী ১৯৬২-এ, "সর্বহারা" ভ্যালেন্টিনা তেরেশকোভা চার শতাধিক আবেদনকারীদের মধ্য থেকে এই প্রকল্পের জন্য নির্বাচিত হন। তেরেশকোভাকে বেশ কয়েকটি প্রশিক্ষণের মধ্য দিয়ে যেতে হয়েছিল যার মধ্যে রয়েছে ওজনহীন ফ্লাইট, বিচ্ছিন্নতা পরীক্ষা, সেন্ট্রিফিউজ পরীক্ষা, রকেট তত্ত্ব, মহাকাশযান প্রকৌশল, ১২০টি প্যারাসুট জাম্প এবং MiG-15UTI জেট ফাইটারে পাইলট প্রশিক্ষণ।

Since the successful launch of the spacecraft Vostok-5 on 14 June 1963, Tereshkova began preparing for her own flight On the morning of 16 June 1963, Tereshkova and her back-up cosmonaut Solovyova were dressed in space-suits and taken to the space shuttle launch pad by a bus. After completing her communication and life support checks, she was sealed inside Vostok 6. Finishing a two-hour countdown, Vostok-6 launched faultlessly.

অনুবাদঃ ১৪ জুন ১৯৬৩ তারিখে মহাকাশযান ভস্টক-5 এর সফল উৎক্ষেপণের পর থেকে, তেরেশকোভা তার নিজস্ব ফ্লাইটের জন্য প্রস্তুতি শুরু করেন ১৬ জুন ১৯৬৩ সালের সকালে, তেরেশকোভা এবং তার ব্যাক-আপ মহাকাশচারী সলোভিওভাকে স্পেস-স্যুট পরে স্পেস শাটলে নিয়ে যাওয়া হয়। একটি বাসে লঞ্চ প্যাড। তার যোগাযোগ এবং লাইফ সাপোর্ট চেক সম্পন্ন করার পর, তাকে ভোস্টক ৬ এর ভিতরে সিল করা হয়েছিল। দুই ঘন্টার কাউন্টডাউন শেষ করে, ভস্টক-6 ত্রুটিহীনভাবে চালু হয়েছিল।

Although Tereshkova experienced nausea and physical discomfort for much of the flight, she orbited the earth 48 times and spent almost three days in space. With a single flight, she logged more flight time than the combined times of all American astronauts who had flown before that date. Tereshkova also maintained a flight log and took photographs of the horizon, which were later used to identity aerosol layers within the atmosphere.

অনুবাদঃ যদিও তেরেশকোভা বেশিরভাগ ফ্লাইটের জন্য বমি বমি ভাব এবং শারীরিক অস্বস্তি অনুভব করেছিলেন, তিনি পৃথিবীকে ৪৮ বার প্রদক্ষিণ করেছিলেন এবং প্রায় তিন দিন মহাকাশে কাটিয়েছিলেন। একটি একক ফ্লাইটের মাধ্যমে, তিনি সেই তারিখের আগে উড়ে যাওয়া সমস্ত আমেরিকান নভোচারীর সম্মিলিত সময়ের চেয়ে বেশি ফ্লাইট সময় লগ করেছিলেন। তেরেশকোভা একটি ফ্লাইট লগও বজায় রেখেছিলেন এবং দিগন্তের ছবি তুলেছিলেন, যা পরে বায়ুমণ্ডলের মধ্যে অ্যারোসল স্তরগুলি সনাক্ত করতে ব্যবহৃত হয়েছিল।

Vostok-6 was the final Vostok flight and was launched two days after Vostok-5, which carried Valary Bykovsy into a similar orbit for five days, landing three hours after Tereshkova. The two vessels approached each other within 5 kilometers at one point, and from space Tereshkova communicated with Bykovsky and the Soviet leader Khrushchev by radio.

অনুবাদঃ ভোস্টক-6 ছিল ভস্টক-এর চূড়ান্ত ফ্লাইট এবং ভোস্টক-5-এর দুই দিন পর চালু করা হয়েছিল, যা ভ্যালারি বাইকোভসিকে পাঁচ দিনের জন্য একই কক্ষপথে নিয়ে গিয়েছিল, তেরেশকোভার তিন ঘণ্টা পর অবতরণ করেছিল। দুটি জাহাজ এক পর্যায়ে ৫ কিলোমিটারের মধ্যে একে অপরের কাছে এসেছিল এবং মহাকাশ থেকে তেরেশকোভা বাইকভস্কি এবং সোভিয়েত নেতা ক্রুশ্চেভের সাথে রেডিওর মাধ্যমে যোগাযোগ করেছিলেন।

Much later, in 1977 Tereshkova earned a doctorate in Engineering from Zhukovsky Air Force Academy. Afterwards she turned to politics. During the Soviet regime she became one of the presidium members of the Supreme Soviet Now this living legend is a member in the lower house of the Russian legislature. On her 70th birthday when she was invited by the Russian Prime Minister Vladimir Putin, she expressed her desire to fly to Mars, even if for a one-way trip.

অনুবাদঃ অনেক পরে, ১৯৭৭ সালে তেরেশকোভা ঝুকভস্কি এয়ার ফোর্স একাডেমি থেকে ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে ডক্টরেট অর্জন করেন। এরপর তিনি রাজনীতিতে ঝুঁকে পড়েন। সোভিয়েত শাসনামলে তিনি সুপ্রিম সোভিয়েতের প্রেসিডিয়াম সদস্যদের একজন হয়েছিলেন এখন এই জীবন্ত কিংবদন্তি রাশিয়ান আইনসভার নিম্নকক্ষের সদস্য। তার ৭০ তম জন্মদিনে যখন তাকে রাশিয়ার প্রধানমন্ত্রী ভ্লাদিমির পুতিন আমন্ত্রণ জানিয়েছিলেন, তিনি একমুখী ভ্রমণের জন্য হলেও মঙ্গল গ্রহে যাওয়ার ইচ্ছা প্রকাশ করেছিলেন।

Kalpana Chawla (17 March 1962 -1 February 2003)
HSC English First Paper | Unit: 1, Lesson: 3 | People or Institutions Making History | Two Women
Chawla was born in Kamal, India. She completed her earlier schooling at Tagore Baal Niketan Senior Secondary School, Kamal. She is the first Indian-bom woman and the second person in space from this subcontinent. After graduating in Aeronautical Engineering from Punjab Engineering College, India, in 1982, Chawla moved to the United States the same year. She obtained her Master's degree in Aerospace Engineering from the University of Texas in 1984. Later she did her Ph.D. in Aerospace Engineering in 1988 from the University of Colorado.

অনুবাদঃ কল্পনা চাওলা (১৭ মার্চ ১৯৬২ - ১ ফেব্রুয়ারি ২০০৩)
চাওলার জন্ম ভারতের কামালে। তিনি কমল, ঠাকুর বাল নিকেতন সিনিয়র সেকেন্ডারি স্কুলে তার প্রাথমিক শিক্ষা সমাপ্ত করেন। তিনি এই উপমহাদেশের প্রথম ভারতীয়-বম মহিলা এবং মহাকাশে দ্বিতীয় ব্যক্তি। ১৯৮২ সালে ভারতের পাঞ্জাব ইঞ্জিনিয়ারিং কলেজ থেকে অ্যারোনটিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে স্নাতক করার পর, চাওলা একই বছর মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে চলে যান। তিনি ১৯৮৪ সালে টেক্সাস বিশ্ববিদ্যালয় থেকে অ্যারোস্পেস ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে তার স্নাতকোত্তর ডিগ্রি অর্জন করেন। পরে তিনি তার পিএইচডি করেন। কলোরাডো বিশ্ববিদ্যালয় থেকে ১৯৮৮ সালে অ্যারোস্পেস ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে।

Determined to become an astronaut even in the face of the Challenger disaster 1986 that broke apart 73 seconds into its flight, leading to the deaths of its seven crew members, Chawla joined NASA in 1988. She began working as a Vice President where she did Computational Fluid Dynamics (CFD) research on vertical take-off and landing. In 1991 she got U.S. citizenship and started her career as a NASA astronaut in 1995. She was selected for her first flight in 1996. She spoke the following words while travelling in the weightlessness of space, "You are just your intelligence." She had travelled 10.67 million miles, as many as 252 times around the Earth.

অনুবাদঃ ১৯৮৬ সালের চ্যালেঞ্জার বিপর্যয়ের মুখেও একজন মহাকাশচারী হওয়ার জন্য দৃঢ়প্রতিজ্ঞ যেটি তার ফ্লাইটে ৭৩ সেকেন্ডের মধ্যে বিচ্ছিন্ন হয়ে যায়, যার ফলে এর সাতজন ক্রু সদস্যের মৃত্যু হয়, চাওলা ১৯৮৮ সালে নাসাতে যোগ দেন। তিনি একজন ভাইস প্রেসিডেন্ট হিসেবে কাজ শুরু করেন যেখানে তিনি কম্পিউটেশনাল করেন। ফ্লুইড ডায়নামিক্স (CFD) উল্লম্ব টেক-অফ এবং অবতরণ নিয়ে গবেষণা। ১৯৯১ সালে তিনি মার্কিন নাগরিকত্ব পান এবং ১৯৯৫ সালে NASA মহাকাশচারী হিসাবে তার কর্মজীবন শুরু করেন। ১৯৯৬ সালে তিনি তার প্রথম ফ্লাইটের জন্য নির্বাচিত হন। মহাশূন্যের ওজনহীনতায় ভ্রমণ করার সময় তিনি নিম্নলিখিত কথাগুলি বলেছিলেন, "তুমি শুধু তোমার বুদ্ধিমত্তা।" তিনি পৃথিবীর চারপাশে ২৫২ বার ১০.৬৭ মিলিয়ন মাইল ভ্রমণ করেছিলেন।

Her first space mission (Mission STS 87) began on 19 November 1997 with six other astronauts on the Space Shuttle Columbia. On her first mission that lasted for 15 days, 16 hours, 34 minutes and 4 seconds, she travelled 6.5 million miles. She was responsible for deploying the Spartan Satellite which however malfunctioned, necessitating a spacewalk by Winston Scott and Tako Doi, two of her fellow astronauts, to retrieve the satellite.

অনুবাদঃ তার প্রথম মহাকাশ অভিযান (মিশন এসটিএস ৮৭) ১৯ নভেম্বর ১৯৯৭ সালে স্পেস শাটল কলাম্বিয়ায় ছয়জন নভোচারীর সাথে শুরু হয়েছিল। তার প্রথম মিশনে যেটি ১৫ দিন, ১৬ ঘন্টা, ৩৪ মিনিট এবং ৪ সেকেন্ড স্থায়ী হয়েছিল, তিনি ৬.৫ মিলিয়ন মাইল ভ্রমণ করেছিলেন। তিনি স্পার্টান স্যাটেলাইট স্থাপনের জন্য দায়ী ছিলেন যেটি যদিও ত্রুটিপূর্ণ ছিল, স্যাটেলাইটটি পুনরুদ্ধার করার জন্য তার দুই সহকর্মী নভোচারী উইনস্টন স্কট এবং টাকো ডোইকে একটি স্পেসওয়াকের প্রয়োজন হয়েছিল।

In 2000 she was selected for her second space mission STS 107. This mission was repeatedly delayed due to scheduling conflicts and technical problems. On 16 January 2003, Kalpana Chawla finally started her new mission with six other space crew on the ill-fated space shuttle Columbia. She was one of the mission specialists. Chawla's responsibilities included the microgravity experiments, for which the crew conducted nearly 80 experiments studying earth and space science, advanced technology development, and astronaut health and safety.

অনুবাদঃ ২০০০ সালে তিনি তার দ্বিতীয় মহাকাশ মিশন STS ১০৭-এর জন্য নির্বাচিত হন। এই মিশনটি সময় নির্ধারণের দ্বন্দ্ব এবং প্রযুক্তিগত সমস্যার কারণে বারবার বিলম্বিত হয়েছিল। ১৬ জানুয়ারী ২০০৩-এ, কল্পনা চাওলা অবশেষে দুর্ভাগ্যজনক স্পেস শাটল কলম্বিয়াতে অন্য ছয়জন স্পেস ক্রুর সাথে তার নতুন মিশন শুরু করেন। তিনি মিশন বিশেষজ্ঞদের একজন ছিলেন। চাওলার দায়িত্বগুলির মধ্যে মাইক্রোগ্রাভিটি পরীক্ষাগুলি অন্তর্ভুক্ত ছিল, যার জন্য ক্রুরা পৃথিবী এবং মহাকাশ বিজ্ঞান, উন্নত প্রযুক্তির উন্নয়ন এবং মহাকাশচারীর স্বাস্থ্য ও নিরাপত্তা নিয়ে অধ্যয়নরত প্রায় ৮০টি পরীক্ষা পরিচালনা করেছিল।

After a 16 day scientific mission in space, on 1 February 2003, Columbia disintegrated over Texas during its re-entry into the Earth's atmosphere. All the crew in Columbia including Chawla died only 16 minutes prior to their scheduled landing. Investigation shows that this fatal accident happened due to a damage in one of Columbia's wings caused by a piece of insulating foam from the external fuel tank peeling off during the launch. During the intense heat of re-entry, hot gases penetrated the interior of the wing, destroying the support structure and causing the rest of the shuttle to break down.

অনুবাদঃ মহাকাশে ১৬ দিনের বৈজ্ঞানিক মিশনের পর, ১ ফেব্রুয়ারী ২০০৩-এ, পৃথিবীর বায়ুমণ্ডলে পুনঃপ্রবেশের সময় কলম্বিয়া টেক্সাসের উপরে বিচ্ছিন্ন হয়ে যায়। চাওলা সহ কলম্বিয়ার সমস্ত ক্রু তাদের নির্ধারিত অবতরণের মাত্র ১৬ মিনিট আগে মারা যায়। তদন্ত দেখায় যে লঞ্চের সময় বহিরাগত জ্বালানী ট্যাঙ্কের খোসা ছাড়িয়ে যাওয়া কলাম্বিয়ার ডানাগুলির একটিতে ক্ষতিকারক ফোমের একটি অংশের কারণে এই মারাত্মক দুর্ঘটনাটি ঘটেছে। পুনঃপ্রবেশের তীব্র উত্তাপের সময়, গরম গ্যাসগুলি উইংয়ের অভ্যন্তরে প্রবেশ করে, সমর্থন কাঠামোকে ধ্বংস করে এবং শাটলের বাকি অংশগুলিকে ভেঙে দেয়।

2. What do the following words mean? You can use any number of words to establish the meanings.
HSC English First Paper | Unit: 1, Lesson: 3 | People or Institutions Making History | Two Women
3. Read the texts and complete the sentences.
Valentina Tereshkova was the first.
Kalpana Chawla was the first.

4. Work in two groups.
Group A: Read about Valentina Tereshkova 
Group B: Read about Kalpana Chawla 
Now tell each other what you have learnt.

5. These sentences below are true about either Tereshkova or Chawla. Find out which applies to whom.
a. She is an engineer.
b. She is one of the victims of a spacecraft disaster.
c. She came from an ordinary family.
d. She earned a Ph.D. degree.
e. She was selected from among 400 competitors.
f. She was involved in politics.
g. She made history.

6. Find a partner and compare the lives and achievements of Tereshkova and Chawla using your answers.

7. Complete the questions about the two astronauts. Then ask and answer them with your partner.

About Valentina Tereshkova
a. Where......born?
b. When......as a cosmonaut?
c. When......first space flight?
d. How old......then?
e. How......feel in the spacecraft?
f. Who......talk to from the space?
g. What......want to do now?

About Kalpana Chawla
h. Where......born?
i. When......her first flight?
j. Why......to USA?
k. Why......NASA?
l. What......in 1997?
m. How......die?
n. What......make?

What do you think?
Who are some of the famous women in your country and why are they famous?

8. Now find out the similarities and dissimilarities between Tereshkova and Chawla.
Areas of similarities
1. They both are engineers.
2. ......
3. ......
4. ......
5. ......
6. ......
Areas of dissimilarities
1. Tereshkova was born in Russia while Chawla was born in India.
2. ......
3. ......
4. ......
5. ......
6. ......

9. Now write a paragraph in 150 words about Tereshkova and Chawla based on the information provided in the text.

If you want read the next unit please click the link below:
Unit Two: Traffic Education


No comments:

Post a Comment